Posted in rumah tuk

petani to be

Tadi aku pi umah pak ndak mat zin nak tanya pasal bendang. After 30 minutes discussion here goes the details:

1.Tebas batas: upah RM10-12 per relong (Yusri/Ayub)

2.Bakar jerami: RM10 per relong

3.Putaq Tanah (mengala): RM55 lapisan pertama (max 3-5 kali putaq) maximum upah RM160 untuk semua 3 kali putaq (Mat Said pida 3)

4. Tabur benih : upah RM18 per relong (benih RM35 sekampit) benih ada 2 jenis benih 88 atau benih dari MADA atau kalau tanak tabur benih, upah orang patani untuk tanam padi..tapi kena daftar benih dulu, dan kena buat benih semai, costing sket tapi berbaloi dari segi penjagaan, rumput kurang dan padi angin kurang. upah “menanam” RM400 per relong (chon atau makcik rohani) means RM400 x 4.5 = RM1800 upah menanam. ayaq kena takung dalam bendang.

5.Meracun: kalau guna racun pracambah kena racun masa kering untuk elak rumput naik. lain2 racun kena pantau apa yang perlu. Upah :RM18 per relong

6.Membaja : aka vitamin (Baja UREA RM6 sekampit atau Baja campuran RM5 sekampit)

7. Meracun Serangga: 3 kali (20 hari sekali-depends) Upah RM18

8. Menuai.

Isu berbangkit:

1.masalah culture kalau sorang tu di upah putaq tanah kat tanah A, sampai mati pun sorang tu akan putaq walaupun keja macam hampeh.so aku kata, saya nekad dan selebihnya saya tawakal untuk upah orang lain musim nih atas alasan2 yang munasabah.

2.takut orang lain tak sanggup putaq tanah sbb takut kena kacau dengan si tukang putaq yang sebelumnya.

3.Mesin jentanam tak ble pakai kalau satu kawasan tak sampai 30 relong untuk ditanam guna jentanam. *sigh* so guna alternatif lain.

4. Pendapatan jadi pesawah tak tentu, ikut rezeki Allah nak bagi.

5. Risiko: Penyakit, Padi rebah, Padi angin Kelebihan Menanam : padi senang jaga, costing tapi dapat jual balik mahal.

Kesimpulan: ikut suka hati tuan tanah la nak upah sapa. bukan ade contract pun sampai mati dia kena putaq tanah yang sama. adush..tak paham den.

Action: Skang dah ble ayub tebas batas (untuk elak tikus buat sarang) dan bakaq jerami sambil tunggu feedback orang pattani untuk menanam(refer kat pak ndak)

Advertisements

Author:

kembara mencari keampunan....

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s