Posted in health

Pemakanan bagi pengidap darah tinggi (hipertensi)

Penyakit boleh dikawal dengan pengambilan ubat yang berterusan dari doctor tapi MESTI pilih cara kedua iaitu Penjagaan Makanan:

PENJAGAAN MAKANAN

  1. 1.       Kurangkan pengambilan garam

Pengambilan garam ( sodium klorida) dan sodium perlu dihadkan untuk mengawal penyakit darah tinggi.

  • Pengambilan sodium dihadkan kepada 2400mg sodium sehari bersamaan 1 sudu teh garam sehari.Penggunaan garam dan makanan yang tinggi garam dalam masakan dan semasa makan perlu dikurangkan
  • Gunakan perencah asli dalam masakan seperti rempah-ratus,herba,serai,jus limau,cili dan lain-lain untuk menggantikan perasa makanan seperti MSG
  • Makan makanan segar. Elakkan makanan yang telah diproses , diawet atau ditinkan
  • Pastikan label makanan dibaca bagi mengetahui kandungan garam dalam makanan tersebut dan pilih makanan mengandungi rendah garam( low sodium)atau tanpa garam ( unsalted)
  • Makanan yang tinggi kandungan sodium juga perlu dihadkan. Contoh makanan tinggi sodium.

MAKANAN TINGGI SODIUM

Perisa Makanan Makanan dikeringkan Makanan proses  dan makanan tin

 

Lain-lain
Garam

Kicap

Sambal belacan, cencaluk, tempoyak

Semua jeni sos ( sos tiram,cili, tomato,ikan,BBQ)

MSG

Kiub/Stok masakan

Tauchu

Perencah segera

Krim salad

mayonis

Ikan kering/ udang kering/sotong kering

Ikan bilis

Jeruk masin

Telur Masin

Sayuran jeruk/masin

Daging salai

Sayuran dalam tin- kacang panggang, peas,jagung

Daging/sotong/ayam dalam tin

Sardin,tuna dalam tin

Sup dalam tin/sup segera

Sausage,nugget,burger

Bebola ikan,kek ikan

Keropok ikan/udang

Pelbagai makanan kudapan/ringan

Mee segera/mee suah

Papadum

Maruku

Keju

Makanan segera

Pati daging

Kacang bergaram

  1. 2.       Kurangkan Makanan yang mengandungi lemak tepu dan kolesterol tinggi
  • Elakkan makanan yang tinggi kolesterol, contoh organ dalaman,(otak,hati,hempedal,usus,buah pinggang,jantung),kuning telur( 1-2minggu), telur ikan
  • Hadkan pengambilan makanan laut( udang, ketam,sotong, kerang  dan siput)
  • Pilihlah susu dan hasil tenusu yang rendah lemak atau tanpa lemak ( 2-3 hidangan sehari)
  • Elakkan makanan tinggi lemak tepu, contoh minyak kelapa, santan, mentega, minyak sapi, lemak daging dan kulit ayam
  • Lebihkan cara masakan rendah lemak seperti kukus,bakar, panggang,rebus,sup dan lain-lain serta kurangkan penggunaan minyak semasa memasak
  1. 3.       Tingkatkan pengambilan makanan tinggi serat
  • Seperti bijirin penuh ( roti berserat), oat, buah-buahan , sayur-sayuran dan kekacang. Sumber kaliuman magnesium yang boleh mengawal tekanan darah

4.Penurunan Berat Badan

  • Turunkan berat badan anda ke tahap berat badan yang ideal.
  • Penuruna berat Abadan yang sihat adalah diantara 0.5-1.0kg setiap hari
  • Elakkan pengambilan makanan yang tinggi lemak seperti makanan bergoreng , makanan bersantan dan makanan segera
  • Kurangkan mengambil gula ringkas seperti gula putih, susu pekat manis,kuih-muih dan biskut manis, sirap dan minuman ringan yang lain
  • Kawal pengambilan karbohidrat kompleks seperti nasi,roti,mee,bihun,capati,tosei,makanan berasaskan tepung
  • Lakukan senaman tetap minimum 3-5v kali seminggu iaitu 30-45 minit setiap sesi.
Advertisements

Author:

kembara mencari keampunan....

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s