Posted in receipe

makan2

Assalamualaikum,

jap lagi nak kol mama suh jgn masak lauk, harini mak buyung ni nak masak lauk, nak suh mama masak nasik ja..lauk harini nak buat:

1. goreng tempe  + telur rebus + ulam timun + cicah sos

2. stew daging

3. bayam masak lemak

4. telur bungkus

5. nasik putih

_______ after few hours_______


tadaaaa…tempe  terbakar goreng, abang beli 2 bungkus..kalau x buat semua harini alamat rosak laaa tempe nih.


telur bungkus yang dah nampak cam murtabak yang dibeli kat pasar malam..haha..sbb bentuk lepas kena lipat tu segi empat..aihh takde seni langsung..:p cara nak buat telur bungkus nih adalah:

1. potong dadu bawang merah + bawang putih + carrot tapi aku tuka ngn tomatoman + timun + ayam + sos + garam + gula kalau nak + lada sulah

2. tumis semua kat atas tu pastu asingkan.

3. pecah telur 3 biji dan buat telur dadar yang bulat dan nipis, pastu angkat dan letak bahan tumis tadi + lipat.

4. pecah lagi  1 biji telur dan kacau dengan tepung jagung.

5. amik telur yg dilipat ngn inti tadi pastu celup dengan no 4 ..pastu goreng lagi skali..pastu ble ngap masuk mulut.:p


tempe bersama ulam timun..


stew daging..oh ya daging ni pun yg lebih buat masak ros haritu. so harini nak abiskan…cara nak buat stew daging pun senang ja. camni:

1. perap daging + lada sulah + sos  + kicap + garam

2. tumis bahan perap tadi + air + bunga lawang + bunga cengkih tapi aku tuka dengan buah pelaga :p

3. letak bawang besar + kentang aku tuka dengan tomato

4. bila daging dah empuk sila taruk tepung jagung dan masak lagi sampai kuah jadi pekat.

5. pastu siap!

masak lemak sayur bayam…abg slalu beli sayur bayam sbb aku slalu ja x cukup darah everytime pi check HB kat klinik..asyik buat bayam masak ikan bilis je boring lah..memandangkan ada 2 ikat bayam dlm fridge..harini aku buat masak lemak yg x berapa nak lemak :P..caranya:

1. buh santan + udang masin dlm periuk

2. buh bawang + sayur bayam + garam

3. siap! gila ringkas kan? hahaah

Advertisements

Author:

kembara mencari keampunan....

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s